Finno skola

Finno skola är en svenskspråkig grundskola med årskurserna 1-6. Dessutom ordnas smågruppsundervisning i årskurserna 1-6.

Vår skola

Finno skola inledde sin verksamhet 7.1.2003. Skolan är belägen invid gamla Finno folkskola som grundades 1926, numera känt som Röda huset.

Läsåret 2023-2024 har skolan ca 230 elever. Finno skolas små undervisningsgrupper betjänar de svenskspråkiga eleverna i Esbo som är i behov av särskilt stöd. I skolans fastighet har vi även daghem, förskola och eftermiddagsverksamhet.

Sjukhusundervisningen i Esbo och Närvaroteamet är administrerade under Finno skola.

Målsättningen för skolans verksamhet är att fostra eleverna till ansvarsfulla och hänsynstagande individer utgående från skolans värdegrund.

Vi värnar om finlandssvenska traditioner och det svenska språket. Vårt mål är att ge alla elever goda baskunskaper och väcka deras intresse för inlärning.

Finno skola är en KiVaskola (kivaskola.fi(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)) och har en arbetsgrupp som går under namnet TryggVa. TryggVa jobbar för att främja elevers hälsa och välmående i skolan. I skolan jobbar vi med trygghet och välmående på tre olika sätt; förebyggande, ingripande och samarbetande.

Esboviken